Voorjaarswandeling Beesels Broek zaterdag 6 april

De voorjaarswandeling op zaterdag 6 april wordt verzorgd door IVN gids Angelique Aelen. Het Beesels Broek ligt tussen Beesel en de A73 in een oude Maasarm. Staatsbosbeheer beheert daar ongeveer 80 ha elzen- en populierenbos, afgewisseld met kleine vochtige graspercelen. Angelique zal tijdens de wandeling vertellen over het gebied en de beplanting. De datum 6 april is gekozen omdat dan vermoedelijk bosanemonen te zien zullen zijn. Kijk voor meer informatie op de website www.limburgs-landschap.nl/natuurgebied/beesels-broek

Startplek is de parkeerplaats van Limburgs Landschap aan de Eikenbroeklaan in Beesel, Parkeerplaats P1, bij de kruising  met Bakhoeverweg en Turfheide. Aanvang 10.00 uur en we wandelen ongeveer 2 km. Na afloop is er om 12.00 een gezellige lunch bij eetcafe De Troubadour, Markt 7, in Beesel. Klik hier om u aan te melden, graag vóór 30 maart.

Plantenruilbeurs zaterdag 13 april

Op zaterdag 13 april wordt de plantenruilbeurs gehouden tussen 10.00 en 12.00 uur. We zijn van harte welkom bij Francise Neelen, Heinsbergerweg 106 6045CN Roermond. U kunt van alles te ruil aanbieden, tuin-en kamerplanten, bollen, knollen, zaden en heesters. Let op: alleen planten, dus geen oude bloempotten, vazen, schalen e.d.

S.v.p. de planten goed verpakken en zo mogelijk voorzien van een naamplaatje. Alleen ruilen en weggeven is toegestaan, dus niet verkopen. Veel ruilplezier.

Lezing over etherische oliën dinsdag 16 april

Maak je eigen insectenrollertje met etherische olie.

In deze lezing/workshop door Rita van der Heide maak je kennis met Etherische Olie. Etherische olie is een geschenk van de natuur. Het zijn extracten van planten, die om ons heen groeien. De geur van etherische oliën heeft een impact op de mens. Van oudsher worden geuren al gebruikt in heel veel culturen. Besproken wordt wat de etherische oliën zijn, hoe ze historisch gebruikt werden en worden. Ook wordt ingegaan op de betekenis voor de mens en hoe je ze het beste kunt gebruiken.

Vervolgens maken we na de pauze een insecten rollertje, waarmee je met geuren uit de natuur jezelf kunt beschermen tegen insectenbeten tijdens de zomer. De kosten van het maken van een insecten rollertje zijn € 2,50.

Natuurlijk genieten op Kasteel Aerwinkel

Op zondag 21 april wordt bij Aerwinkel het evenement “Natuurlijk Genieten” georganiseerd. Meer informatie hierover kunt u vinden op de website van Kasteel Aerwinkel.

Ook dit jaar willen wij als Groei&Bloei hieraan meedoen en gaan wij die dag kleine bloemwerkjes maken. Dat kunnen corsages zijn of kleine boeketjes, toefjes en bloemstukjes met natuurlijke materialen (takken e.d.). Deze creaties worden tijdens het evenement te koop aangeboden. Daarnaast hebben wij een week van te voren de plantenruilbeurs (13 april) gehad en de planten die dan over zijn (niet te groot) willen we dan ook tegen een mooi prijsje verkopen.

Wij doen een oproep aan de leden en onze bloemschiksters om als vrijwilliger mee te helpen om van deze activiteit een succes te maken. Heb je interesse om mee te helpen graag opgeven bij Mariëtte Thomassen (thomasbert(at)hetnet.nl) of Els Wolfs (info(at)roermond.groei.nl).